Reilly Opelka – Trochu utrápený forhend

Již několik let se jeví, opravdu hodně vysoký, Reilly Opelka (* 97 / USA) se svými 211 cm, jako potenciální náhrada za pomalu klesajícího, stárnoucího obra Ivo Karloviče (CRO), který pozoruje svět a tenisové kurty asi stejné výšky jako samotný Reilly.

Když jsem měl možnost pozorovat Reillyho na Orange Bowl v roce 2014 před více než třemi lety, očekával jsem, že se v následujících 2-3 letech stane poměrně vážným kandidátem na profesionální okruh. Později jsem však viděl jeho kvalifikační zápas na 2017 French Open (dramatický 3-setový, vítězný zápas proti Danielu Munoz-de la Nava – ESP), a byl jsem trochu nepříjemně překvapen stavem jeho herního vývoje.

Je určitě obtížnější uvést jasný názor na hráče poté, co jsem viděl jen část jednoho zápasu, ale byly zde jasné známky, které signalizovaly zkušenému trenérovi, že Reilleyho vývoj je více méně znepokojující, protože jak jeho podání, tak jeho forhend se jevily, že mají v mnoha případech spíše menší integraci tělesné energie (méně účinného používání energie z těla), než tomu bylo na konci roku 2014.

Níže srovnávám Reilleyho forhendy z těchto dvou výše zmíněných událostí. Všechny fotky jsou z jeho her při vlastním podání. Rozhodně si uvědomuji, že koordinační a přesná práce nohou, jsou pro Reillyho velkou výzvou, ale to, na co se zaměřuji, je způsob, jakým přistupuje k daným úderům, protože to mi to dává určité informace o mentálním obrazu úderu v jeho mysli.

V případě optimální “3-stupňové regulace tenisového úderu”, klade hráč velký důraz na vytváření dostatečného prostoru pro úder. To mu následně umožňuje dlouhý pohyb lokte od těžiště těla ve formě dlouhé osy pronace a v kombinaci s optimální rotací těla (tělem vytvořené energie) následné spotřebování energie do úderu.

V případě přílišného soustředění se na aktivitu úderové paže, je ale použití energie z těla do úderu značně limitované

Velmi vysocí a tím spíše pohybově slabší hráči jako Karlovic nebo Isner, kladli vždy velký důraz na vytváření si prostoru pro forhendy, které “musí hrát”, především při svých, vlastních podáních.

Dokonce ani oni to nedokážou dělat pokaždé, ale správný mentální obraz zamýšleného úderu nebo zásahu, zvyšuje procento úderů, které byly hrány s optimální “3-stupňovou regulací tenisového úderu”, což umožňuje dominovat úderům energií těla.

Porovnáním Reillyho forhendu od roku 2014 do roku 2017 mám pocit, že mentální obraz jeho forhendu se mohl změnit. Bohužel ne k lepšímu…


Forhend č. 1:

Reilly Opelka (*1997 / USA) – Forehand 3.0 v turnajovém zápase při vlastním podání – 1. foto ze 2 – zásah – výrazně před tělem s vynikající zrakovou kontrolou míče v prostoru kontaktu, odtlačení od země vnější (pravou) nohou startuje rotaci těla – 2014 Orange Bowl – Plantation, FL / USA

Reilly Opelka (*1997 / USA) – Forehand 3.0 v turnajovém zápase při vlastním podání – 2. foto ze 2 – závěr “protažení 1” s velmi dobře kontrolovanou “cílovou” pronací a velice solidním využitím energie těla – osa rotace těla se nachází uvnitř těla – 2014 Orange Bowl – Plantation, FL / USA


Forhend č. 2:

Reilly Opelka (*1997 / USA) – Forehand 3.0 v turnajovém zápase při vlastním podání – 1. foto ze 2 – protažení 1 (okamžik krátce po zásahu) s velmi dobře kontrolovanou pronací na cíl a loktem směřujícím vpřed. Navzdory snaze o pozici blíže základní čáry – velmi solidní rovnováha a rotace těla vedoucí k odpovídajícímu zapojení energie těla – 2014 Orange Bowl – Plantation, FL / USA

Reilly Opelka (*1997 / USA) – Forehand 3.0 v turnajovém zápase při vlastním podání – 2. foto ze 2 – “protažení 2” = uvolnění s dobrou energií těla a kontrolou rovnováhy – 2014 Orange Bowl – Plantation, FL / USA


Forhend č. 3:

Reilly Opelka (*1997 / USA) – Forehand 3.0 v turnajovém zápase při vlastním podání – 1. foto ze 2 – krátce po zásahu – skvělá kontrola těla a výborné sledování míče, uplatnění energie těla je částečně sníženo z důvodu omezeného prostoru pro úder – 2014 Orange Bowl – Plantation, FL / USA

Reilly Opelka (*1997 / USA) – Forehand 3.0 v turnajovém zápase při vlastním podání – 2. foto ze 2 – závěr “protažení 1” – velice dobře kontrolovaná rotace těla, loket je sice trochu brzy blíže u těla, nicméně určité zapojení energie z těla bylo stále možné – 2014 Orange Bowl – Plantation, FL / USA


Forhend č. 4:

Reilly Opelka (*1997 / USA) – Forhend jako 3. úder při vlastním podání v turnajovém zápase– 1. foto ze 2 – nápřah – pozice nohou a těla příliš nepřesvědčuje o vytváření optimálního prostoru a také hromadění energie (loadingu) – 2017 French Open Qualification – Paris / France – May 2017

Reilly Opelka (*1997 / USA) – Forhend jako 3. úder při vlastním podání v turnajovém zápase– 2. foto ze 2 – krátce po zásahu – těžiště těla jde dozadu – tomuto úderu dominuje akce ruky, velice nízké zapojení energie těla do úderu -2017 French Open Qualification – Paris / France – May 2017


Forhend č. 5:

Reilly Opelka (*1997 / USA) – Forhend při vlastním podání v turnajovém zápase– 1. foto ze 2 –  zásah míče hraný v rovném postavení – zapojení těla a vytvoření prostoru pro úder je velmi omezené -2017 French Open Qualification – Paris / France – May 2017

 

Reilly Opelka (*1997 / USA) – Forhend při vlastním podání v turnajovém zápase– 2. foto ze 2 –  závěr protažení 1 – pronace provedena pouze z předloktí, zapojení energie těla naprosto žádné -2017 French Open Qualification – Paris / France – May 2017


Forhend č. 6:

Reilly Opelka (*1997 / USA) – Forhend jako 3. úder při vlastním podání v turnajovém zápase– 1. foto ze 2 – zásah s dobrou zrakovou kontrolou – omezený prostor pro úder  -2017 French Open Qualification – Paris / France – May 2017

Reilly Opelka (*1997 / USA) – Forhend jako 3. úder při vlastním podání v turnajovém zápase– 2. foto ze 2 – závěr protažení 1 – pronaci dominuje akce předloktí, těžiště těla se odklání mírně vzad- celému úderu dominuje aktivita paže, účinek zapojení energie těla je velmi omezený -2017 French Open Qualification – Paris / France – May 2017


Forhend č. 7:

Reilly Opelka (*1997 / USA) – Forhend při vlastním podání v turnajovém zápase– 1. foto ze 3 –  krátce po zásahu – dobrá kontrola rakety, ale pozice boků, ramen a také lokte, jako referenčních bodů, poukazuje na to, že úderu dominuje především aktivita paže  – 2017 French Open Qualification – Paris / France – May 2017

Reilly Opelka (*1997 / USA) – Forhend při vlastním podání v turnajovém zápase– 2. foto ze 3 –  závěr protažení  – vzhledem k tomu, že vytvořený prostor pro úder byl velice omezený, loket zůstal příliš stísněný u těla -2017 French Open Qualification – Paris / France – May 2017

Reilly Opelka (*1997 / USA) – Forhend při vlastním podání v turnajovém zápase– 3. foto ze 3 – protažení 2 = uvolnění – následná rotace těla nemá prakticky žádný účinek na úder do míče -2017 French Open Qualification – Paris / France – May 2017


Tento článek pokrývá pouze některé aspekty forhendu Reillyho Opelky a forhendu obecně! Další fotografie, informace o jeho podání a jiných úderech, stejně jako o úderech jiných hráčů jsou k dispozici na vyžádání na drmgb11 (at) gmail.com.

Některé významné detaily tohoto druhu, které jsou nezbytné pro špičkové tenisové výkony i pro trvale udržitelný tenisový trénink a vývoj obecně, jsou diskutovány také na seminářích “TENIS 3.0 – Tenis pro budoucnost”, který je na vyžádání k dispozici po celém světě – www.tennis30.com / www.tennis30.cz

Martin Baroch

Dr. Martin G. Baroch (alias DrMGB) - Vice-president ČATT – Ředitel pro vzdělávání a certifikace, nositel 1. trenérské třidy tenisu z FTVS UK, dlouholetý člen Vzdělávací komise USPTA, majitel Martin Baroch Tennis Academy & Human Performance Center (MBTA & HPC)